Mijn vakantie in Zakynthos

Zoals beloofd; een (foto)verslag van onze vakantie in Griekenland, Zakynthos.
Als je zelf van plan bent om hiernaar toe op vakantie te gaan en nog vragen hebt, mail mij gerust!
Jewelyz@live.nl

Geniet van je momentje Griekenland 😀

Maandagochtend vroeg om 5:00 uur vlogen wij naar Griekenland, Zakynthos. Een klein eiland met een oppervlakte van 410 km2, een lengte van +-40km en een breedte van +-20km. De kustlengte is ongeveer 122 km lang, heerlijk dus!
Vlucht
Wij kwamen maandag rond een uur of 10 aan in het hotel, het hotel wat we geboekt hadden heet Zante Park en zit in Laganas. Dit is echt het uitgaanscentrum van heel het eiland, en vrij druk bezet door vele jongeren. Wij hebben hier zelf niet veel van gemerkt omdat we veelal onderweg met ons huurautootje waren!
Voor ons was dit een soort ‘tweede huwelijksreis’ omdat we op de dag van vertrek 5 jaar getrouwd waren! Ik had dit ook verteld bij het boeken en we kregen in het vliegtuig champagne (!) en onze hotelkamer was de honeymoonsuite met wijn (ooh zó mooi! De kamer dan, of je uh de wijn ook ;-)).
Hotelkamer
Het hotel was all inclusive en we hebben er heerlijk gegeten. Ook was er een klein maar schoon zwembad bij het hotel, het was allemaal goed geregeld. Alhoewel ik natuurlijk alleen voor mijzelf spreek, wij zijn nooit hele dagen bij het hotel blijven rondhangen dus geen idee of je je zo’n hele dag daar kan vermaken.
Zwembad
We hebben een Nissan Micra gehuurd (echt een leuke auto!), klein en praktisch, goede motor voor de vele heuvel/bergen/bochten die we moesten nemen. We hebben deze auto gehuurd bij een klein bedrijfje tegenover het zwembad van het hotel; aanrader! De eigenaar van het bedrijf vertelde ons exact waar we heen moesten (tekende dit uit op de wegenkaart die we kregen) en ook hoe laat je ergens moest zijn of een boot moest nemen ivm de zon en de schildpadden die pas in de namiddag richting strand zwemmen.
Tip: wil je schildpadden zien met een bootje; na 15:00 uur ’s middags heb je veel meer kans!

Op dinsdag zijn we met de auto naar de andere kant van het eiland gereden, naar het plaatsje Kampi om daar een bootje te huren en het scheepswrak te bekijken. Het scheepswrak is eigenlijk waarom Zakynthos bekend is.
Als je op Google Zakynthos intikt en je kijkt bij afbeeldingen zie je eigenlijk alleen maar foto’s van dit schreepswrak :D. En wij als uber-toeristen moesten dit natuurlijk ook met eigen ogen zien!
Hier zie je als je goed kijkt in de verte het scheepswrak al liggen;
Sh
Met het bootje was het een half uur varen, en wauw wat een mooie zee! Helder blauw, mooie rotsen en het mini strandje waar het scheepswrak lag was amazing. Dit was een van de mooiste plekjes waar ik ben geweest.
Scheepswrak
Hier konden we een uur verblijven voordat de boot weer terugging, en we hebben heerlijk gezwommen en genoten.
Daarna zijn we met de auto omhoog gereden hebben we heerlijk geluncht met dit als uitzicht:
Uitzichtlunch
Geweldig, ik hou van Griekenland!

Woensdag zijn we met de auto naar Zakynthos-stad gegaan. Auto aan het begin van de boulevard gezet en lekker gewandeld (alhoewel het was warm!).
Visnetten
Zakynthos-stad is de hoofdstad van Zakynthos, en dus ook een stuk drukker en groter dan de omliggende dorpjes. Er zijn veel (souvenir)winkeltjes, kledingwinkels, parfurmerie en ook veel lunchtentjes en restaurants.
toetje
Check even mijn heeerlijke toetje: crépe met chocolade ijs + saus! HEAVEN! 😀
Wij hebben hier ook heerlijk geluncht en zijn naar het Zakynthos-museum geweest (hoe bedenken ze die naam!). Wat erg interessant is omdat Zakynthos in 1952 werd getroffen door een aardbeving, en in dat museum nog resten staan van mooie stukken die ze nog hebben gevonden. Ook zie je voor en na foto’s van het eiland, erg indrukwekkend.

Donderdag zijn we naar een dorpje aan de andere kant van het eiland geweest, namelijk St. Nikolaos. Dit was een aardig eindje rijden maar als je vroeg vertrekt is het vrij koel en rustig op de weg. Wat trouwens wel leuk is om te vertellen is dat het eiland eigenlijk maar 2 grote ‘autowegen’ heeft en de rest wat hobbelige, off-road weggetjes. Ook is de maximum snelheid op het eiland 50 (!) km per uur.
Uitzicht
Dit is St. Nikolaos.
Aangekomen bij dit leuke dorpje hebben we bij een vrouwtje een ticket gekocht (8 euro) om met de boot van haar man mee te gaan voor een tocht langs (en in!) de grotten: the Blue Caves.
Bluecaes
Ze ging meteen poseren voor de foto 😀

Tip die we kregen van onze autoverhuurmeneer: neem een klein bootje (+- 8 man) die echt in de grotten past, en niet een grote toeristenboot waar veel touroperators mee gaan (+-30 man) want die kunnen gewoon niet in de grotten. Je kan dan wel van de boot af en in de grotten zwemmen, maar hallo mijn fototoestel overleefd dat niet. En hoe gaaf is het om met een bootje in een grot te varen!
(OK, ik heb ook een heel gaaf kort filmpje van het moment dat we zo’n grot invaren, ga even kijken of ik dat kan uploaden dat jullie hem kunnen zien!)
Grott_
Dit was echt een geweldige ervaring! Mijn man heeft nog gezwommen en van de boot gedoken, ik blijf braaf op de boot (held) om lekker bruin te bakken 😉 hihi.
Bootje

Vrijdag
Vandaag zijn we naar een heel rustig en bescherm strandgebied geweest genaamd Gerakas (aanrader!), waar ook veel schildpadden nestjes zijn. Dit stuk is afgesloten en er is een stuk afgezet waar je wel kan zonnen en zwemmen. Heel maf: je ligt op je handdoekje te zonnen en 3 meter verder ligt een schildpaddeneitjesnestje!
Turtleturtle_0
(klik voor een grotere foto)
Hier hebben we een heerlijke middag heerlijk vertoefd. Aan het eind van de middag zijn we naar Keri gereden, waar de mooiste zonsondergang van het eiland te zien zou zijn!
Zonss
We kwamen er aan (heeel hoog en stijl, was blij dat ik niet reed, goede hellingproef HALLELUJA!) en er was een tentje die wat drinken en broodjes verkocht, hij had ook wat omgehakte houten boomstammen neergezet om op te zitten (heel leuk!). Hier hebben we heel mooie foto’s gemaakt, en wat was dit romantisch om samen mee te maken.
Sunset
C’est moi.

Zaterdag
Zijn we met de auto naar Limni Keriou gereden om naar het schildpaddeneiland te gaan, genaamd Marathonissi. Dit is een heel klein eiland in de vorm van een schildpad (check hoe gaaf :D, rechts is zijn kopje)
Schildpadeiland
waar veel schildpadden ’s nachts hun eieren leggen. Dit gebeurd vooral in de zomermaanden juli en augustus, en we konden ook zien waar verschillende nestjes lagen. Deze waren allemaal gemerkt met houtjes zodat niemand er een parasol inzet. Door vele vrijwilligers worden deze nestjes al jarenlang beschermd.
We konden voor €10,- mee op de boot, waarmee we naar het schildpaddeneiland zouden varen, daar een stop maakten van +- 1 uur om te zwemmen en op het eiland te zijn, en we gingen dobberen/varen om schildpadden in de zee te zien. Ongeveer een tocht van 2 uur.
Boot schild
Dit was het bootje waar we op zaten, en hier liggen we stil bij het kleine schildpaddeneiland.

Zondag
Dit was ons relax dagje (de laatste dag ;-)). Hier hebben we lekker gelunched, de koffer ingepakt zodat dat ’s avonds laat niet meer hoeft, en zijn de hele middag lekker naar het strand geweest. Op het strand hebben we nog een waterfiets gehuurd voor een uur en zijn lekker op zee gaan fietsen. Hebben nog verschillende zeeschildpadden gezien, zo bijzonder! Ze zwommen gewoon naast de waterfiets! Ik moest de eerste keer wel gillen maar heel erg bijzonder (en wat zijn ze groot, 1 meter doorsnede!).
Schildpad
Dit is de beste foto die ik heb gemaakt (of mijn man eigenlijk) van een schildpad want ik was meer in shock 😉

Dit was een kort verslag van onze vakantie in Zakynthos, ik hoop dat ik jullie even heb kunnen meenemen in het mooie Griekenland 😉 en dat jullie het leuk vonden om te zien hoe ik (uh wij) onze vakantie plannen. Echt stilzitten of op het strand/bij het hotel liggen de hele dag; nee daar zijn we niet van. Auto huren en rondjes rijden; yeah 😀
Als jullie vragen hebben mbt zelf een vakantie richting Zakynthos, mail gerust 🙂 Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen!

Liefs, Jewelyz

27 thoughts on “Mijn vakantie in Zakynthos

Dankjewel voor jouw reactie!