Tips voor gezonde nagels!

Een aantal tips voor gezonde en sterke nagels:

Tips

1. Gebruik zo min mogelijk heet water als je je handen wast, hierdoor drogen je nagels en nagelriemen uit. Indien mogelijk het liefst lauw/koud water gebruiken!

Dit is ook een goede tip voor dames met een droge huid; niet te heet douchen. Dit droogt de huid echt uit en als je eenmaal heet gaat douchen wen je hier ook aan.
Ook is het goed om een douchebeurt te eindigen met koud water; hiervan gaan je bloedvaten open staan en kan het bloed sneller door je lichaam circuleren.

Nails2

2. Gebruik een handschoen met schoonmaken en afwassen; juist deze chemische schoonmaakmiddelen zijn vrij agressief en tasten je nagels aan.

Dit doe ik pas sinds kort (nooit aan gedacht!) en het is ook stuk hygiënischer, en je handen ruiken niet de rest van de dag naar schoonmaakmiddel 😉

3. Vijl je nagels altijd één kant op, dit verkleind de kans op scheurtjes in je nagel. Dus niet heen-en-weer vijlen, hierdoor ontstaan er kleine scheurtjes in de laagjes van je nagels.

Soms is dit erg lastig en zeker als je weinig geduld hebt, want het duurt gewoon iets langer. Wel is het een stuk beter voor je nagels, en zeker voor al die kleine laagjes waar je nagel uit bestaat.

Vijlen

4. Probeer een of twee keer per week je nagels/nagelriemen goed in te smeren met deze nagelriemolie.

Zelf gebruik ik een simpele nagelriemolie van het Kruidvat, makkelijk maar wel erg vloeibaar dus niet altijd heel handig. Ook heb je nagelriempennen die minder vloeibaar zijn en snel opdrogen, kan je dus meteen weer typen of andere dingen doen! Ook handig voor dames met weinig geduld 😉

5. Gebruik voordat je je nagels met een kleur lakt áltijd een basecoat.
Dit is een doorzichtige lak waardoor je eigen nagels niet verkleuren door het felle kleurtje nagellak waar je je nagels mee wilt lakken. Een basecoat kan je bij Essence al kopen vanaf €1,89.

In het begin gebruikte ik nooit een basecoat, totdat mijn nagels zo geel werden en ik ging Googlen hoe dit nou kwam en wat ik hieraan kon doen. Hier zijn ook allerlei middeltjes voor (badje met citroensap etc) maar standaard een basecoat gebruiken moet eigenlijk bij je routine horen.

Nails

Wat is jouw allerbeste tip voor gezonde en sterke nagels?
Zouden jullie ook een artikel willen zien met een top 5 van mijn meest gebruikte nagelverzorgingsproducten? Laat het gerust weten; tips en advies is altijd welkom.

21 thoughts on “Tips voor gezonde nagels!

  1. Ik vergeet altijd handschoenen te gebruiken bij het afwassen of schoonmaken.. stom!
    Wat ik trouwens de beste tip vind voor sterke, mooie nagels is Lemony Flutter gebruiken van de Lush! Voor op je nagelriemen, heel fijn spul. Wel prijzig, maar werkt fantastisch!

  2. Ik kan nog wel wat leren van je vijltips. Ik vijl altijd twee kanten op maar moet eigenlijk maar één kant opvijlen natuurlijk. En handschoenen ga ik voortaan ook gebruiken!

Dankjewel voor jouw reactie!

